Pārsteidzoši, kā viena funkcija digitālajā pasaulē spēja mainīt pieeju radīšanai un mācīšanās procesam.
Un es runāju par Undo.
Šī poga kļuva par ko daudz vairāk nekā tikai saskarnes daļu.
Tā kļuva par veselu domāšanas veidu — izmēģinājumu un kļūdu pieeju, mācīšanos darot.
Undo ir ērtības, pārliecības un kontroles pamats. Tā ir arī svarīga programmēšanas filozofijas sastāvdaļa — komandas, stāvokļi, vēsture.
Bet daudziem no mums Undo ir arī ļoti personiska lieta.
Es, tāpat kā tūkstošiem citu, apguvu datorprasmes pēc Di-Di principa — no multenes Dekstera laboratorija:
“O, ko šī poga dara?”
Tā es iemācījos lietot Word, Excel un citas Microsoft programmas.
Lasīt instrukcijas? Apmeklēt kursus? Deviņdesmitajos tas vienkārši nebija ierasts.
Undo bija mans glābšanas riņķis — ļāva brīvi peldēt nezināmos ūdeņos, nebaidoties kļūdīties.
Pat vēlāk dzīvē, kad izjaucu kādu elektroierīci, pieķēru sevi pie domas:
“Kur ir Undo?”
Diemžēl reālajā dzīvē tas nestrādā 🙂
Bet šis reflekss tikai parāda, cik dziļi šī funkcija ir ietekmējusi mūsu domāšanu.
Mazliet arī vēstures:
– Pirmā Undo funkcija tika realizēta 1974. gadā Xerox PARC.
– 1984. gadā Apple padarīja to populāru ar MacPaint.
– Kopš tā laika Undo ir neatņemama daļa gandrīz jebkurā programmā — no zīmēšanas rīkiem līdz koda redaktoriem.
Vai atceries, kad pirmoreiz atklāji Undo?